Orättvist?

I ute SM på ponny, hoppar de olika kategorierna dessa klasser/höjder i finalen:

B-Ponnyer: MsvB, 1m
C-Ponnyer: MsvA, 1.20m
D-ponnyer: Svår, 1.35


Något jag alltid undrat över är varför D-ponnyerna ska hoppa Svår, medan B-ponnyerna "bara" hoppar MsvB? Eftersom att de FLESTA B-ponnyer som hoppar SM är maxade, runt 1.29 i mankhöjd så e de ju faktiskt inte 35 cm lägre än D-ponnyerna, som väll de FLESTA ligger runt 1.46-1.47. VARFÖR ska då D-ponnyerna hoppa 35 cm högre? Och jag tycker faktiskt att även C-ponnyerna kunde hoppa Svår. Jag kan förstå att 1.15 är stort för en B-ponny, men 1.10 hoppar de ju faktiskt i andra länder, så varför gör de inte det i Sverige? Varför får inte B-ponnyerna tävla högre än 1m(ibland 1.05)? 

Det kanske inte är nån stor grej, men jag tycker faktiskt att det är lite orättvist. 1.35 är nästan 1.40(!!) vilket är extremt stort. Medan 1m, inte alls är sååååå stort, om man ligger på den nivån. Om man tittade på filmerna från uteSM iår, så såg B-ponny finalen löjligt enkel ut, medan D-ponnyernas såg Väldigt mycket svårare ut. Och JA det tycker jag faktiskt även fast jag vet att B-ponnyerna är mycket mindre o.s.v. Men ska det verkligen se ut att vara LÄTT?

Om nån har en RIKTIGT BRA förklaring till varför det är så här, får ni gärna dela med er av den.;)

Jag vet att det kanske har lite att göra med att det är ganska unga ryttare o.s.v. som rider B-ponny, men folk tycker ju faktiskt att de små ryttarna flängrider, om jag förstått det rätt var det faktiskt EN av anledningarna till att det blev stilbedömning, och jag tror faktiskt inte att det skulle bli lika mycket flängridning om hindrena blev lite högre. Desto högre det blir desto bättre ridning krävs det ju från ryttaren, så det skulle nog kunna leda till bättre ridning. TROR JAG.

Kom ihåg att det här är MIN åsikt, ni får GÄRNA kommentera ER åsikt!-Estrid

Kommentarer
Postat av: Emma

Fast samtidigt så blir det ju alltid max två nollor efter alla omgångar i alla kat så det är nog ganska jämt ;)

2011-11-14 @ 07:05:18
Postat av: Carro

Jag håller verkligen med dig.. jag har inte tänkt på det så mycket tidigare. Men det är faktsiskt orättvist.



Jag menar det finns ju inte ens högre klasser än msvb för b-ponnyer tillexempel.. :(

2011-11-14 @ 07:24:07
URL: http://baraacarro.blogg.se/
Postat av: Julia

Håller med dig!!

2011-11-14 @ 14:39:30
Postat av: -

2011-11-14 @ 15:20:59
Postat av: Annie

alltså du har ju dina åsikter men jag tycker inte direkt likadant som dig.

det är verkligen inte lika enkelt som det ser ut. dom flesta tycker det är skit läskigt att hoppa msv b jag brukar oxå tycka det. och det är inte ofta många b-ponnysar hoppar msv. dom riktigt bra kanske men näe annars är det ganska svårt. så alltså tycker inte det är så orättvist . eller såklart är det svårt för er att nästan hoppa 1.40 men för oss är det ju oxå svårt så det jämnar ju ut sig ;)

aja , min åskit iaf! :) btw. grym blogg och jag är en utav dom där 4a läsarna! ;D

2011-11-14 @ 15:28:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0