1 2 3

I söndags när jag red för Annika, berättade hon om ett "system" som hon trodde skulle funka bra på Morris. Det är inte så krångligt utan det går ut på att lägga upp ridpassen i ett 1 2 3 schema. 

1. vila/skritta ut
2. Lite lättare jobb
3. Hårdkörning och lite mer ansträngande jobb

Idag var det till exempel en tvåa, lite markarbete. Igår var det en etta, jag ledde honom, och imorn är det alltså en trea-hoppning. När man sen har kommit till tre, börjar man bara om från 1 igen.

Detta funkar väldigt bra för unga hästar. För när en ung häst har jobbat hårt och lärt sig mycket, är det inte bara kroppen utan även hjärnan som måste ta in allt. Om Morris aldrig skulle få vila skulle han antagligen inte ha lärt sig mcyket, och han skulle antagligen ha träningsverk och tycka det var tråkigt också. Så jag tycker det här är perfekt! Jag har alltid svårt att komma på vad jag ka göra, men nu har jag iaf något att utgå ifrån. Sen är det ju klart att man inte alltid kan följa det! Om man ska på meeting, eller har träning flera dagar irad så e det klart att det går, det här är mer nånting som underlättar och gör så att hästen inte går för mycket/för lite eller gör sammasak varje dag. :)




Hästen MÅSTE få göra det den tycker är kul. Morris älskar att vara ute i skogen, så jag försöker få till det så att han får det så mycket som möjligt! Att rida dressys, behöver inte vara att rida på banan, utan det kan vara jättebra att träna utan väggar. Varierade miljöer och underlag för hästen är viktigt!

Kommentarer
Postat av: Anonym

smart! :D ska kanske pröva de på molly , hur gammal är han ?

2011-09-14 @ 21:16:52
URL: http://hillaryochfleur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0